Dit ben jij
volgt jou! Dat wil ik niet!
Jij volgt
Jij en zijn buddies
Wil je volgen?
Hieronder zie je de nieuwe versie van ValtAf.nl. Terug naar de oude website.   Meer informatie
Deelnemers Forum Webshop
Inloggen

Paleodieet

Volgens het Paleodieet, ook wel het oermensdieet genoemd, moeten we tegenwoordig meer eten zoals de eerste mensen vroeger aten. De eerste mensen waren jagers en verzamelaars, zij aten voornamelijk wild, vis, groenten, fruit, kruiden, eieren en noten. Uit onderzoek, bijvoorbeeld van botten en tanden, blijkt dat deze oermensen verrassend gezond waren. De Amerikaanse wetenschapper dr. Loren Cordain is al bijna 25 jaar gefascineerd door de voeding van de eerste mensen op aarde. Hij schrijft de problemen als overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten van tegenwoordig toe aan ons huidige voedingspatroon. ‘Door landbouw, veeteelt en door de opkomst van de voedingsmiddelenindustrie, eten we nu compleet anders dan de oermens.’

Tegenwoordig halen we 70% van onze kcal uit producten die oorspronkelijk niet op het menu van de oermens stonden. Denk aan granen, zuivelproducten, suiker en plantaardige oliën. Daardoor is volgens Cordain onze voeding en daarmee onze gezondheid verstoord. Naast Cordain zijn er steeds meer wetenschappers die het Paleodieet onderzoeken. Ook in het Leids Universitair Medisch centrum start binnenkort een onderzoek naar het effect van het oerdieet op mensen met diabetes.

In het Paleodieet gaat men ervan uit dat het gezond is om alles wat onze voorouders konden plukken of met een speer konden vangen en alles wat rauw te eten is, in je dieet te verwerken. Granen zoals rijst en tarwe zijn rauw niet eetbaar en een koe melken ging toen niet. Bonen en peulvruchten bevatten rauw te veel lectines en zijn daarom giftig en suiker kenden de oermensen niet. Noten kunnen wel rauw gegeten worden en passen daarom wel binnen dit dieet. Met het Paleodieet zouden welvaartsziekten, zoals zwaarlijvigheid, suikerziekte, kanker en hart- en vaatziekten, tot een minimum beperkt moeten kunnen worden.

Deze voedingsmiddelen passen niet in het dieet
- Zuivel: eventueel wel yoghurt
- Granen: eventueel wel rijst of gierst
- Peulvruchten: eventueel wel verse groene soorten
- Sojaproducten: omdat dit uiterst bewerkte producten zijn, horen ze niet thuis in het Paleodieet
- Zoetmiddelen: eventueel wel honing of ahornsiroop
- Alcohol: eventueel wel rode wijn
- Koffie en thee: eventueel wel koffievervanger en kruidenthee
- Frisdranken: nooit

Deze voedingsmiddelen passen goed in het dieet, het liefst in deze hoeveelheden

- Groenten: 400 gram, diverse soorten
- Fruit: 4 stuks, diverse soorten
- Vlees: 300 gram
- Vis: 300 gram (2 x per week)
- Eieren: 2-4 per week
- Noten en zaden: 50-100 gram
- Olie: met mate
- Dranken: water, kruidenthee, vruchten- en groentesap, koffievervanger

Je zou daar het volgende dagmenu uit kunnen halen:


Ontbijt:
Fruitsalade met geschaafde amandelen

Lunch:
Groene salade met avocado en stukjes gegrilde kip

Diner:
Portie gestoomde broccoli, tomatensalade met knoflookdressing, zalm uit de oven, glas wijn, portie aardbeien

Tussendoor:
Fruit, rauwkost en noten

Nog geen lid?

Meld je nu gratis aan om ook af te vallen of om onze afvallers bij te staan

148 volgers